Blind adept presenterar 3D-taktila bilder till nationellt mikroskopi konferens.
ASU studenter presenterar sina affisch, “Bilder tusen ord, ” på en nationell mikroskopi konferens.
Affischen visar detaljer om sin forskning hur 3-D taktila bilder kan assist blinda samt synskadade studenter att lyckas i STEM (vetenskap, princip, byggnad och matematik) klasser.
Fast Ashleigh Gonzales är en typisk 20-åring ASU senior, är hon inte den genomsnittliga eleven. Till skillnad från övriga studenter som pluggar biovetenskap, när hennes beslut att ta examen i molekylär biovetenskap samt bioteknik skapades en exceptionell utmaning – en som andra studenter ej är villiga att ta itu med.
Ashleigh är blind.
Men hon studerar en STEM (vetenskap, princip, byggnad och matematik) examen som kräver en förståelse för många detaljerade, mikroskopiska biologiska element – något hon hittar fascinerande och spännande.
“När jag sökte till Arizona State University, valde jag molekylär biovetenskap och bioteknik därför min kärlek till biologi”, säger Ashleigh. “Jag har alltid varit mycket intresserad utav vetenskap. Från en high school bioteknik bana, fann jag att ehuru jag älskade biologi, var det de finare detaljerna, som de inblandade molekylära processerna jag var mest hugad av”
I våras tecknade hon opp sej för 400-nivån kurs Cell Biotechnology, som lär eleverna hur man experimentera med annorlunda typer av cellkulturerer och detta kräver en stor mängd arbete med mikroskop. Som en del av kursen behövs att utforma samt genomföra ett forskningsprojekt samt ge en slutlig presentation för klasskamrater och fakultetet.
I Ashleigh “-projekt beskrivs hurdan 2-D bilder kan omvandlas till 3-D taktila tavlor eller bilder.
Det i sin tur ger studenter som är blinda eller synskadade chans att självständigt lära sej om bilder som är i läroböcker, presentationer och som kan fångas igenom ett mikroskop.
Vid 13 års ålder, förlorade Ashleigh sin syn helt på grund av en sällsynt genetisk sjukdom. Hon var tvungen att lära sej punktskrift samt övriga färdigheter mycket snabbt.
Som en högskolestudent, behöver hon förlita sig på dagens teknik såsom ritningar, punktskrift och beskrivningar med bilder från lärare samt klasskamrater. Dessa metoder skänker minskad taktil information. Genom sitt projekt, hoppas hon att förbättra tillgången till STEM kurser för studenter som är blinda eller synskadade.
”Jag valde det här projektet alldenstund jag känner mycket starkt för risken för blinda tillgängliga ha access till STEM material ” uttalar Ashleigh. “Just idag kan mycket få blinda göra lyckad yrkesutveckling i STEM fältet. Det finns en fullkomlig grupp av människor vars endaste barrikad för att hejda sig inom detta fält kan vara lättare att bryta än man förut trott. ” Härförleden presenterade Ashleigh samt klasskamrat Leanne Harris deras vetenskapliga anslag, med titeln “Bilder tusen ord, ” på nationell Microscopy & Mikroanalys möte i Phoenix. “Ashleigh var huvudförfattare på denna affisch samt presenterade sin forskning till en ansamling utav utestående microscopists från hela världen”, uttalar Debra Baluch, forskare i Institutionen för livsvetenskaper. “Vi var glada att se den positiva responsen från övriga microscopists för vår elev som är blind, förklarade för dem hurdan man tittar på på bilddata på ett annat sätt. ”
“Vår posterpresentation var mycket framgångsrik”, uttalar Ashleigh. “Flera personer visade ett entusiastiskt engagemang för vårt projekt. Folk frågade om hurdan taktila bilder görs och förslag på hur de kan begagnas. Vår forskning stimuleras mycket av de dialog om möjligheterna för blinda att få bättre tillgång till STEM fält. ” Ashleigh samt Harris fick bägge NASA / ASU Grant Praktik att fortsätta forska cellbiologi samt elaborera tredimensionell taktil bildteknik.
Paret kommer också tillgängliga stöd från ett tvärvetenskapligt forskarteam från ASU School of Life Sciences, School of Earth & Space Exploration, Ira A. Fulton Skolor för princip samt funktionshinder Resource Center. I höst kommer de två studenterna att framföra affischer på konferenser för Society for Neuroscience samt American Society for Cell Biology.
Därjämte kommer Ashleigh fortsätta sitt ledarskap för ett andra år som ordförande för gruppen Counts Tempe – en grupp för utökad medvetenhet om funktionshinder på ASU: s Tempe Campus. I ett försök att avlägsna anliga missförstånd jobbar gruppen för att främja bättre begriplighet för folk med funktionshinder.