Blind elev presenterar 3D-taktila bilder till inhemskt mikroskopi konferens.
ASU studenter presenterar sina affisch, “Bilder tusen ord, ” på en inhemsk mikroskopi konferens.
Affischen visar detaljer om sin forskning hur 3-D taktila bilder kan assist blinda samt synskadade studenter att lyckas i STEM (vetenskap, teknik, konstruktion och matematik) klasser.
Fast Ashleigh Gonzales är en emblematisk 20-åring ASU senior, är hon inte den genomsnittliga eleven. Till skillnad från övriga studenter som studerar biovetenskap, när hennes beslut att ta examen i molekylär biovetenskap och bioteknik skapades en exceptionell utmaning – en som andra studenter inte är villiga att ta itu med.
Ashleigh är blind.
Men hon studerar en STEM (vetenskap, teknik, konstruktion samt matematik) examen som kräver en begriplighet för flera detaljerade, mikroskopiska biologiska element – något hon hittar fascinerande och spännande.
“När jag sökte till Arizona State University, valde jag molekylär biovetenskap och bioteknik därför min kärlek till biologi”, säger Ashleigh. “Jag har alltid varit mycket intresserad av vetenskap. Från en high school bioteknik bana, upptäckte jag att ehuru jag älskade biologi, var det de finare detaljerna, såsom de inblandade molekylära processerna jag var mest hugad av”
I våras tecknade hon upp sig för 400-nivån kurs Cell Biotechnology, som lär eleverna hur man prova med olika varianter utav cellkulturerer samt detta kräver en enorm mängd arbete med mikroskop. Som en del av kursen krävs att designa och fullborda ett forskningsprojekt därtill ge en avgörande beskrivning för klasskamrater samt fakultetet.
I Ashleigh “-projekt beskrivs hurdan 2-D bilder kan omvandlas till 3-D taktila tavlor alternativt bilder.
Det i sin tur skänker studenter som är blinda alternativt synskadade möjlighet att oberoende bilda sig om bilder som är i läroböcker, presentationer samt som kan fångas igenom ett mikroskop.
Vid 13 års ålder, förlorade Ashleigh sin syn helt på grund av en ovanlig genetisk åkomma. Hon var tvungen att lära sej punktskrift och övriga färdigheter mycket snabbt.
Som en högskolestudent, måste hon förlita sig på dagens princip som ritningar, punktskrift samt beskrivningar med bilder från lärare samt klasskamrater. Dessa metoder skänker minskad taktil info. Igenom sitt projekt, hoppas hon att bättra tillgången till STEM kurser för studenter som är blinda eller synskadade.
”Jag valde det här projektet eftersom jag känner mycket starkt för risken för blinda tillgängliga inneha access till STEM material ” uttalar Ashleigh. “Just nu kan mycket få blinda göra lyckad yrkesutveckling i STEM fältet. Det är en hel grupp av folk vars enda barrikad för att stanna upp i detta fält kan vara lättare att bryta än man förut trott. ” Nyligen presenterade Ashleigh samt klasskamrat Leanne Harris deras vetenskapliga anslag, med titeln “Bilder tusen ord, ” på inhemsk Microscopy & Mikroanalys möte i Phoenix. “Ashleigh var huvudförfattare på denna affisch och presenterade sin forskning till en grupp av utestående microscopists från hela världen”, uttalar Debra Baluch, vetenskapsman i Institutionen för livsvetenskaper. “Vi var glada att se den positiva responsen från övriga microscopists för vår student som är blind, förklarade för dem hurdan man tittar på på bilddata på ett andra sätt. ”
“Vår posterpresentation var mycket framgångsrik”, säger Ashleigh. “Flera personer visade ett entusiastiskt engagemang för vårt projekt. Folk frågade om hurdan taktila bilder görs samt förslag på hur de kan begagnas. Vår forskning stimuleras mycket av de samtal om möjligheterna för blinda tillgängliga bättre access till STEM fält. ” Ashleigh och Harris fick båda NASA / ASU Grant Praktik att fortsätta söka cellbiologi och utveckla tredimensionell taktil bildteknik.
Paret kommer oxå att få stöd från ett tvärvetenskapligt forskarteam från ASU School of Life Sciences, School of Earth & Space Exploration, Ira A. Fulton Skolor för teknik samt funktionshinder Resource Centrum. I höst anländer de ett par studenterna att presentera affischer på konferenser för Society for Neuroscience och American Society for Cell Biology.
Dessutom är Ashleigh fortsätta sitt ledarskap för ett andra år som ledare för gruppen Counts Tempe – en grupp för ökad medvetenhet om funktionshinder på ASU: s Tempe Campus. I ett försök att ta bort anliga feltolkning jobbar gruppen för att främja bättre förståelse för folk med funktionshinder.